مبدل‌های حرارتی

خانه | محصولات | مبدل‌های حرارتی

مبدلهای حرارتی

مبدل های حرارتی (مبدل های گرمایی) به دستگاه هایی گفته می شود که حرارت را از یک سیال نظیر آب، روغن، بخار و … گرفته و به سیال دیگری انتقال می دهد. این فرآیند باعث گرم شدن یک سیال و خنک شدن سیال دیگر خواهد شد. در صنایع نیز از مبدلهای حرارتی برای هر دو منظور استفاده می شود. ممکن است بخواهیم آبی را توسط بخار گرم کنیم یا هوا را توسط گازهای مبرد خنک کنیم.

مبدل حرارتی یا مبدل گرمایی که عبارت درست آن مبادله‌ کننده حرارتی (Heat exchanger) می باشد، دستگاهی است که برای انتقال حرارت مؤثر بین دو سیال (گاز یا مایع) استفاده می‌شود. از رایج‌ترین مبدلهای حرارتی می توان به رادیاتور خودرو و رادیاتور شوفاژ اشاره کرد. از مبدل حرارتی در صنایع گوناگون از جمله تهویه مطبوع، خودرو، نفت و گاز و بسیاری صنایع دیگر استفاده می شود.

انواع مبدل گرمایی

مبدلهای حرارتی (مبدل گرمایی) در کل به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می توانند انتقال حرارت را انجام دهند. در روش مستقیم دو سیال بدون واسط با هم برخورد کرده و انتقال حرارت و جرمی انجام می دهند. اما در بیشتر موارد انتقال حرارت بصورت غیر مستقیم و توسط یک فلز واسط انجام می شود. این فلز واسط می تواند به صورت یک لوله در مبدل گرمایی بکار رود که به آن تیوب می گویند یا بصورت صفحاتی باشد که دو سیال را از هم جدا می کنند. اما در کل این فلز باید دارای خواصی چون انتقال حرارت خوب و میزان خوردگی کم با آن دو سیال باشد.

مبدل های حرارتی به انواع مختلف زیر تقسیم بندی می شوند که شما می توانید با مراجعه به صفحه مربوطه با آنها آشنا شوید:

مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی فین پلیت

مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی هلیکال

مبدل‌‌های حرارتی
FacebookTwitterInstagram
Skip to content